Cykelungar

Cykelungar
Utan dessa underbara ungar ingen cykelmamma:)

torsdag 24 februari 2011

Montreal 1976 - Bernt Johansson

Nog för att jag älskar spurtuppgörelser men en snygg soloseger slår trots allt det mesta. 
Jag får gåshud varenda gång jag ser sekvensen från OS i Montreal 1976, där Bernt Johansson kommer solo på upploppet, vilken cyklist.
Skulle gärna haft en sekvens här från OS i Peking 2008 också, där Emma Johansson tar silver, men det var inte så lätt att hitta på YouTube. Ja jag hittade en bra men jag kan bara länka den här, inte lägga upp den:(
Men en liten bild kan det ju bli iaf.


Inför OS i London 2012 har jag några tips för en Svensk medalj:
1. regn
2. efternamn Johansson
3. förnamn Gösta
så har vi en Gösta Johansson på startlinjen i ett regnigt London kommer det bli medalj, jag lovar, och då kommer det vara 100 år efter att Sverige fick sitt första OS-medalj. Självklart kommer det vara ett guld.

Svenska cykelmedaljer i OS-historien
1912 (Stockholm): Guld i lagtävlingen
1920 (Antwerpen): Guld, Harry Stenquist och silver i lagtävlingen
1924 (Paris): Brons i lagtävlingen
1928 (Amsterdam): Brons, Gösta Carlsson och brons i lagtävlingen
1932 (Los Angeles): Brons, Bernhard Britz och brons i lagtävlingen
1964 (Tokyo): Brons i lagtävlingen
1968 (Mexico City): Brons, Gösta ”Fåglum” Pettersson och silver i lagtävlingen
1976 (Montreal): Guld, Bernt Johansson
1988 (Seoul): Brons, lagtävlingen
2008 (Peking): Silver, Emma Johansson och Silver, Gustav Larsson