Cykelungar

Cykelungar
Utan dessa underbara ungar ingen cykelmamma:)

tisdag 16 oktober 2012

Man hallå UCI VAKNA

Alltså nu är jag förbannad, igen. Har varit rätt ilsk hela dagen på allt från mörkret i morse till felaktigheter i kvalitetsmanualen till transporter av prover till struktur på kundwebben som inte blir som jag vill till UCI och deras brist på ansvar för den kvinnliga delen av sporten.
Tur jag har snälla jobbarkompisar som låter mej sitta i eget rum och en familj som lärt sej att inte alltid lyssna men jä -ar att jag inte accepterar att UCI inte lyssnar.

Det senaste som fick mej att bli förbannad var ett inlägg av Cyclismas. Ett bra inlägg med mycket vettigt som jag håller med om men en sak fick mej att börja räkna och det var följande:

3rd Place in Tour of Flanders – 564 Euros
Winner – UCI 1.1 one day race – 379 Euros
5th place in stage of UCI 2.1 stage race – 99 Euros

Fattar ni vad kvinnliga cyklister inte tjänar pengar på att cykla snabbt?

Tillbaka till räknandet. Vinst i UCI-rankad tävling ger i runda tal strax över 3000:- om man är tjej. Vinst i Sandby Dam-GP ger 3000:- oavsett om man är tjej eller kille.
Jag fattar inte. Om lilla FK Trampen, i lilla Södra Sandby, i lilla Sverige kan ge 3000:- i vinstpengar utan att gå med förlust på arrangemanget (vi fick till och med en liten vinst på ett par tusenlappar) varför kan inte en arrangör som får världseliten till start ge bättre prispengar?

En tanke som slog mej var att det kanske beror på att FK Trampen arrangerar tävling för cykelsportens skull och jag är faktiskt inte säker på att det är cykelsporten dessa arrangörer och UCI tänker på, i alla fall inte den delen av sporten som utgörs av kvinnor.

Tänkte avsluta mitt inlägg med lite säsongsbetonat mys, eller inte då. Är fortfarande förbannad som en tömd pumpa. Snodde bilden från Francesco Explains It All