Cykelungar

Cykelungar
Utan dessa underbara ungar ingen cykelmamma:)

fredag 19 oktober 2012

Har UCI vaknat?

Ramlade över ett inlägg på Cyclingweekly om att UCI har bestämt sej för att försöka göra dam- och herrcyklingen mera rättvis och det låter faktiskt riktigt bra:
 Cycling's governing body, the Union Cycliste Internationale (UCI), has made a strong commitment to improve international women's cycling."One of the things we agreed at the UCI Management Committee a couple of weeks ago was that we needed to do something about it," UCI Road Commission president Brian Cookson said. "As a matter of principle and policy, we agreed to try to work towards making women's cycling more equitable in every aspect with the men's."

Jag har läst igenom inslaget flera gånger och det låter i mångt och mycket bra och ger hopp om en bättre framtid för oss som älskar cykelsporten och för dess utövare. För visst är det så att det ena inte utesluter det andra? Att kvinnliga cyklister får bättre förutsättningar behöver inte betyda att manliga får sämre eller?

"I think there are sponsors out there that would be interested in women's sport that wouldn't be interested in men's sport," Cookson said. "You're missing a trick if you just insist that women's sport is always going to be an adjunct to men's."

Men hur positivt jag än tycker det låter så kan jag inte hjälpa att jag anar en ton av, ja jag vet inte riktigt vad jag ska kalla det men kanske något om att säga det folket vill höra och inte det man tänkt göra.
Särskilt om man efter att ha läst inslaget ovan läser följande om Emma Pooley i Independent. Då känns det som allt UCI gör är att fortsätta försöka försvara en gammal väl invand linje trots att man säger något annat.

"Cycling is quite a male chauvinist sport, culturally it has been for years, but it's taken a long time to change."

Jag hoppas bara att jag har fel och att UCI en gång för alla har bestämt sej för att rensa ut orättvisorna. Jag är dock alldeles övertygad om att ifall vi som engagerar oss slutar bry oss bara några minuter så kommer denna punkt att hamna väldigt långt ner på agendan hos UCI igen.

Det är för bland annat detta underbara gäng med tjejer som jag inte kan låta bli att bry mej.
Alice, Linda, Alexandra och Anna, FK Trampens mycket starka damjuniorlag 2012.